Chengdu, Kina: Vårt besök i Giant Panda Breeding Research Base

Efter två nätter i ett stort vandrarhem var det dags att säga adjö till Guilin. Vi lyftte våra ryggsäckar över våra axlar, fann att den lokala bussen skulle ta oss till tågstationen och började vår episka 25 timmars tågresa till Chengdu i Sichuan -provinsen. De flesta flyger detta ben på resan, men vi kunde inte hitta några ekonomiska flygbiljetter, plus, vi tycker alltid om att ta tåget; Det är det bästa sättet att se landsbygden och träffa lokalbefolkningen.

Den första etappen var 4 timmar på en “hård sätes” -klass. Detta innebär i princip att du måste sitta i en 90 graders vinkel på en plats med mycket lite stoppning. För vissa är det en väldigt lång resa som sitter så här, men lyckligtvis för oss var vi bara där i 4 timmar innan vi bytte tåg. Vi träffade några riktigt trevliga unga kvinnor på tåget som var angelägna om att prova sin engelska. Vi hade vår guidebok och alla samlades runt och visade oss var de bor och vi visade dem var vi hade varit och vart vi skulle.

De äldre kvinnorna, som inte kan prata engelska, gjorde sitt bästa för att delta i konversationen men främst beundrade de bara min bambuvävda väska som jag fick som en gåva från gästhusägaren i El Nido, Filippinerna. De älskade alla det, för roligt.

På tågstationen – Lycka till att köpa biljetter utan engelska!

sittplatsen

Jag vet inte om någon av er tittar på en idiot utomlands men killen i showen går till Kina och klagar över att det inte finns några dörrar på de offentliga toaletterna. Vi hade ingen aning om vilken del av Kina han reser in eftersom vi inte hade sett något sådant på vår resa hittills. När vi nådde vår första tågstation var jag tvungen att lindra mig själv och tog mig till toaletten. När jag rundade hörnet och gick in i toaletten, där var det, smack dabb i mitt ansikte: kvinnor som squatting i en dörrfri toalett som gick om sin verksamhet!

Jag visste inte var jag skulle leta så jag tog mig upp i mittgången och försökte hitta en ledig “toalett” att använda, men naturligtvis för att hitta en sådan sak var jag tvungen att kika runt hörnet på varje stall! Det var alldeles för tidigt på morgonen att hantera detta, även om jag är säker på att det aldrig finns rätt tid. För att göra saken värre var de inte riktiga toaletter (västerländsk stil eller asiatisk stil), det var bara ett tråg med vatten som rann genom det! Du kan föreställa dig hur det var att titta på andra människors avfall som rusar rätt under mig … Lyckligtvis var jag nära början av tråget och inte i slutet av tråget. Det var en chockerare. Jag har aldrig sett något liknande, inte ens i Indien. Kina skulle bevisa chockerande för oss på andra sätt när tiden gick … Fortsätt läsa!

Vi hade lite tid innan vårt nästa tåg kom så vi hängde bara runt och pratade. Från ingenstans kom en kvinna förbi och satt bredvid oss ​​och började prata kinesiska. Hon hade en fullständig konversation med oss ​​och vi svarade bara “japp, ok, uh va, vi förstår dig inte”. I slutändan hamnade 2 andra kvinnor och en man med att komma över och de ville alla ha bilder med oss. Det var lustigt. Så vi gjorde fotograferingen och sedan bad jag dem ta en bild av deras skor. Kvinnorna i Kina bär alltid 5 tum klackar. Jag ser sällan en mindre häl. De går över hela staden i dem också, jag vet inte hur de gör det.

Vänliga lokalbefolkningen på tågstationen

Kvinnorna och deras 5 tum klackar!
Efter vår chatt med de trevliga människorna gick vi ombord på vårt nästa tåg. Den här gången var vi på en “Hard Sleeper” -klass. Det är precis som en SL -klass i Indien, ett grundläggande 3 våningssängssystem med 6 bäddar i en stuga.

Det hårda sovtåget
Den enda skillnaden mellan dessa och de i Indien är att i Kina är tågen renare … men kineserna röker! De ska bara röka mellan vagnar nära toaletterna, vilket är bra i teorin, men eftersom rök kan resa, waftade det bara in genom resten av vagnen. Det var inte den största åkturen för oss. Vi var också på toppkakorna mittemot varandra, vilket inte är idealiskt. Den övre våningssängen har den minsta mängden rum, så vi kunde inte ens sitta upp utan att halsen var helt böjda; Om vi ​​var tvungna att gå på toaletten, var vi tvungna att klättra ner från toppen, och det är också där högtalarna är belägna! Att vara rätt under en kinesisk intercom med en kvinna som skrek om något var inte det roligaste väckningen.

Dariece i restaurangens restaurangvagn
Trots att det var lukten av rök, en mycket hög intercom och ingen A/C på detta tåg, slutade vi med en god sömnoch vaknade och kände sig uppdaterad. Vi gjorde vår gröt och klippte upp våra mango för Breaky och fick våra saker ihop. Vi anlände till Chengdu runt 16:00 och började vår resa från tågstationen till vårt vandrarhem. Vi var på en lokal buss i ungefär en 1/2 timme, sedan var vi tvungna att byta till en annan.

Det var första gången vi kämpade med att räkna ut transport på grund av språkbarriären. Det finns knappast någon engelska i Kina, bokstavligen bredvid noll för det mesta. Personalen på vandrarhemmen är ganska flytande men lycka till att hitta någon annan på gatorna eller i kundservice att kommunicera med. Så den andra bussresan tog oss ett tag. Vi sökte överallt, pekade i alla möjliga riktningar, våra 20 kg ryggsäckar kändes som ett ton tegel och vi var redo att bara hagla en taxi och få den över med! Lyckligtvis hittade vi vår buss och den tappade oss i princip framför vandrarhemmet. Phew.

Vi stannade på Sims mysiga pensionat och det var fantastiskt, möjligen den bästa vi någonsin har stannat kvar på. Denna plats hade alla bekvämligheter du kunde föreställa dig: en bar, en restaurang (serverar anmärkningsvärd sichuanesisk mat), 2 trädgårdsområden med bord & Stolar, ett spelrum med ett biljardbord & ping pongbord, ett reseskord med all slags information och personal som var på bollen om allt. De talade alla bra engelska och var verkligen kunniga om sin stad och om sitt land. Vi kan inte rekommendera denna plats tillräckligt. Maten var så bra på vandrarhemmet att vi åt varje måltid där, med undantag för en.

Vårt främsta skäl för att komma hela vägen till Chengdu var att se den mycket söta, gosiga och gränsöverskridande utrotade, Panda Bears !! Vårt vandrarhem erbjöd en turné men som ni vet är vi inte så glada över att ta turer, så vi gick av oss själva nästa dag. Vi var tvungna att ta två bussar och vi var där inom en timme. Vi åkte till Giant Panda Breeding Research Base, strax utanför Chengdu. De föder upp pandabjörnar här men tyvärr kan björnarna inte återinföras i naturen.

De har blivit beroende av människor att mata dem (deras tänder är inte tillräckligt starka för att bryta upp bambu) och de är till och med ovilliga att para sig. Platsen kallar sig en djurliv och är inte tänkt att vara som en zoo. Vi fann att det var en ganska bra reserv, inte för zoo-liknande, men det kunde ha varit lite bättre för björnarna.

Det fanns många pandaområden fulla av träd för klättring, gräs för att leka och bambu byggde strukturer för att de skulle kunna sitta på. Det enda problemet var att kapslarna inte var så stora. De var inte väldigt små, men de kunde ha varit lite större. Hursomhelst, pandbjörnarna var så söta och de verkade inte ha något emot förhållandena! Det fanns två områden som stod ut för oss: en grupp av 7 ungdomar och en mamma med 2 ungar. Dessa björnar har så mycket personlighet och ibland var deras sätt så mänskliga.

De skulle ta en bit bambu, sitta ner, luta sig tillbaka mot ett träd eller något och börja äta. När de var fulla, skulle de alla sitta ut på ryggen som om de just hade avslutat en kalkonmiddag! Det var lustigt.

En grupplunch. Chengdu, Kina

Bara umgås. Chengdu, Kina
Mmmm, bambu! Chengdu, Kina

Jag är så mätt! Chengdu, Chinaone Happy Panda. Chengdu, Kina.

Cubs hade också massor av personlighet och en i synnerhet var verkligen rambunctious. Han skulle klättra upp en kulle och sedan tumla ner den för att få uppmärksamheten hos turisterna som tittade på honom; Han hoppade på sin mamma och försökte grovt med henne (hon hade inte något av det) och han tillbringade en lång tid på att försöka sitt bästa för att klättra upp ett träd (ganska besvärligt kan jag lägga till) till var hans bror var tupplur. Scenen var så rolig och vi såg allt gå ner och skrattade åt denna fuzzy karaktär hela tiden.

Försöker klättra upp till var hans bror är. Chengdu, Kina

Nästan där! Chengdu, Kina

Avkopplande i ett träd. Chengdu, Kina

Bara umgås. Chengdu, Kina
Förutom jättepandor finns det också röda pandor i denna reserv. Jag hade inte ens hört talas om dem innan jag kom hit. De ser ut som tvättbjörnar mer än björnar, men var lika söta. Det finns mindre än 1000 vilda pandor kvar i världen, så vi tillbringade några timmar med att ströva runt och uppskatta det faktum att vi kunde se några av de mest hotade djuren, även om de inte var i naturen.En röd panda. Chengdu, Chinaso söt. Red Panda, Chengdu, Kina

Följande dag var vi tidigt för att gå ut och se några av sevärdheterna runt om i staden. Vi navigerade oss runt tunnelbanelinjen och gick till ett mycket stort, välbevarat buddhisttempel, Wenshu-templet. Platsen var massiv och fylld med parker, sköldpaddor, grodor, kloster, munkar och metallurnor som bränner rökelsepinnar som erbjudanden. Det var ett bra ställe att ströva runt ett tag. Därifrån hittade vi några bakgata fodrade med röda lyktor, gammal kinesisk arkitektur och butiker.

inträde till klostret

Wenshu -templet

rökelse brinnande vid Wenshu -templet

Färgglada blommor, Chengdu, Kina
Vackert kloster

En massiv groda vid templet. Chengdu, Kina
Vi poppade in i ett tehus och gjorde som den lokala sichuaneserna, hade lite grönt te och några chattar. Vi fördjupade inte helt i te-tid eftersom de skulle ha det … tydligen under eftermiddagsaktiviteten kommer en man runt med en metalltråd och en pensel med en liten fjäder i slutet, han band en ficklampa mot huvudet och börjar Gräva djupt in i öronkanalen för en öronrengöring! Kanske skulle det ha löst min öronutjämning och kanske skulle jag ha kunnat dyka, men det verkade inte sanitära eller säkert, så vi valde bort den.

Traditionellt kinesiskt te

Öronrengöring på tehuset!

Efter att ha bevittnat det konstigaste att hända i ett tehus, eller var som helst, var vi tillbaka på tunnelbanan för att ta oss längre söderut för att prova den berömda Sichuan -hotpot. Sichuanesisk mat är känd för att vara full av chili och mycket kryddig … som vi älskar! Tabeller är inställda med en brännare inbyggd i bordet, servitören tar fram en stor, kokande moms kryddig olja, som fortsätter att bubbla vid ditt bord över det heta elementet.

Du går sedan till det svalare rummet och plockar ut några spettar som du vill laga mat i den bubblande godheten. Det fanns massor av olika köttval (vi såg till att det inte fanns någon hund på menyn) och massor av grönsaker som erbjuds. Vi fyllde vår tennbehållare med nötkött, fläsk, kyckling, broccoli, blomkål, groddar och pumpa innan vi går tillbaka till vårt bord. Det var ett ganska roligt och interaktivt sätt att äta och vi slutade fylla oss med de kryddig läckerheterna.

alla spett som väntar på att bli vald

Matlagning av våra spett i momsen av kryddig olja

På vägen hem bevittnade vi något så bisarrt, så obegripligt och så löjligt att det fick oss att stoppa döda i våra spår. Vi fick höra av andra resenärer (när vi just anlände till Kina) att kinesiska föräldrar kommer att klippa hål i deras barns byxor så att om de behöver gå på toaletten är det enklare åtkomst. OK, bra, tänkte vi. Men vi insåg inte exakt vad det betydde … vad det betyder är att ja, det är lättare tillgång för att göra en #1 eller en #2 men de gör det inte på toaletten, de gör det var de känner för!

Just nu gick vi utanför ett mycket posh köpcentrum med ingenting annat än Mercedes, BMW’s och Porsches parkerade utanför. Bilen drog upp, mamma kom ut med sitt 3 -åriga barn och höll henne över den vackra vattenbrunnen som var framför köpcentret, och där gick hon. Hennes kissa går in i fontänen och sedan r