Epic 8 Day Mongolian Trekking Adventure

För sex månader sedan började vi planera en resa som skulle revolutionera vår resestil. Vi ville planera vår egen vandring, bort från de normala rutterna, verkligen utanför misshandlad väg. Jag började med att söka floder i Mongoliet som var i platt terräng. Floderna var tvungna att ha fisk så att jag kunde göra lite fluefiske, och de var också tvungna att vara långt borta från resenärens radar. Jag sökte på Google Maps och hittade Chulut -floden, i Arkhangai -provinsen i centrala Mongoliet.

Visa vandring från Chulut Sum till Tariat på en större karta
Turister kommer till Arkhangai, mest för att kolla in White Lake, men ingen som vi pratade med hade gjort den vandring vi planerade. Vi ville ta en privat bil till en sömnig, landsbygdssumma (liten mongolisk by) som heter Chulut Sum, där vi skulle börja vår episka vandring norrut längs Chulut -floden till Terkhiin Tsagaan Nuur (White Lake).

Jag med Bayara, en lokal Arkhangai -fiskare
När vi anlände till Tsetserleg (huvudstaden i Arkhangai -provinsen) checkade vi in ​​på Fairfield Guest House och vi är oerhört nöjda med att vi gjorde det. Personalen där var extremt värdefull och full av information. De satte mig till och med i kontakt med en lokal fiskare, Bayara, som hjälpte till med logistiken i vårt planerade schema (även om han tyckte att det var galen att vi skulle gå hela vägen!).

Efter att ha köpt topografiska kartor från Fairfield och planerat ut vår sista rutt gav Bayara oss en rökt fisk för vägen och hittade till och med en tur till den lilla staden Chulut (som inte var en lätt prestation). Vi hoppade i bilen och vi var på väg.

Vår resa till Chulut Sum (den bra asfalterade vägen varade inte länge!)
Vandringen börjar …

Omedelbart efter att ha blivit tappad i Chulut -summan insåg vi hur “där ute” vi var. Alla verkade mycket intresserade av att se utlänningar och jag är säker på att de alla delade Bayaras fråga för vår förnuft när vi berättade för dem hur långt vi gick.

Vi kunde bara gå ungefär en timme eller så den första dagen innan regnen stängdes ovanför oss och vi var tvungna att sätta upp lägret, en rutin som skulle fördjupa vad som skulle komma under de kommande åtta dagarna.

Vårt första läger – titta på dessa moln!

Den första natten fick vi två familjer besöka oss. Den första tände oss en eld och gav oss en stor påse med mycket starka ostar (som vi hade svårt att äta för att vara ärlig) och ett stort badkar med hemlagad yoghurt. De bjöd också in oss att komma dit Ger (traditionellt nomadhem) till frukost följande morgon.

Kanada på stäppen!
Den andra familjen kom förbi på en motorcykel och gav oss en bunt full av eldved och vi återgick med några kanadensiska klistermärken, som pappan snabbt höll fast vid sin motorcykel. Denna dagliga ritual av mongoliska besökare som gav oss gåvor varje dag var en välkommen överraskning. Vi sov knappast en natt på stäppen utan att minst en familj gav oss ett slags erbjudande. Varje gång vi skulle ge ett kanadensiskt klistermärke i gengäld, så om du någonsin åker till denna region i pinnarna i Central Mongoliet, kommer du förmodligen att se en hel del motorcyklar med Kanada -klistermärken som kör runt!

Vår andra omgång av erbjudanden … Fire Wood!
Oss med en av de många lokala familjerna vi träffade på vägen
Detta skulle bli normen för oss på denna fantastiska resa. Varje dag skulle vi gå några timmar, stoppa för att undvika regnet, och sedan när himlen rensades skulle en leende lokal familj duscha oss med gåvor med ost, kex eller ved. Vi blev inbjudna till många gers där vi fick mycket mer ost, arag (jäsad sto mjölk), hästkött, bröd och snacks. Denna del av resan var en fantastisk fördel som vi inte riktigt förväntade oss. De autentiska upplevelserna vi kunde ha med de nomadiska familjerna i regionen är något vi är mycket tacksamma för.

“Stäppen är oförklarligt fantastisk.”

Vi hade förväntat oss fantastisk utsikt, men vi kunde verkligen inte ha varit beredda på hur spektakulära den mongoliska stäppen var. Även under de mörka molnen ovan, skulle en skiv av solljus genomborra molnen och vi skulle belönas med ett panorama av elektriska gröna böljande kullar som tycktes sträcka sig för evigt. Vi var i fullständig vördnad för majestät som är den mongoliska landsbygden. Du kan helt enkelt inte diskutera dess stora skönhet.

Den stora, öppna mongoliska stäppen

Vår läckra fiskmåltid
På eftermiddagen, efter att vi hade satt upp vårt läger, skulle jag göra lite fluefiske medan Dariece skulle sitta ute och se mig, medan jag läste böcker om hennes nya Kindle. Det var fantastiskt att kasta min linje med inget annat än en platt gräsmark bakomJag, på en rusande flod full av fisk. De första dagarna var nästan varje roll en hit och jag landade massor av små fiskar (vi åt en Lenok – läcker!).

Fiske chulutfloden – vilken utsikt!
Det var en speciell kväll, när regnet hade rensat helt och solen doppade i horisonten och målade långsamt molnen en klarrosa. Jag kastade min linje på spegeln som reflekterade vattnen i ren tystnad när jag tittade upp och det var en fantastisk regnbåge som glänsade över vårt läger. Det ögonblicket var ren perfektion och det kommer att stanna hos oss för alltid.

“Ett ögonblick av ren perfektion”

Dubbel regnbåge hela vägen!
Tyvärr var två saker mot mig på denna fisketur. För det första hade jag förväntat mig kunna köpa större flugor i tsetserleg, men det fanns ingen att hitta, så jag fiskade i huvudsak efter små fiskar med små flugor (den stora fisken tar musmönster!). För det andra hamnade de dagliga regnen med att översvämma floden vid den tredje dagen, vilket gjorde det mycket utmanande att locka till sig alla fiskar genom det leriga vattnet. Men det spelade ingen roll för mig, bara gjutning och höra ingenting annat än hästar naying och getter baaing i fjärran var en fluefiskeupplevelse som jag inte snart kommer att glömma.

Det blir inte bättre än det här!
När vi närmar oss slutet av vår resa blev vi ganska trötta. Vi hade haft en hel del regn och även om vårt tält var 100% vattentätt (tack Gud), gjorde det obevekliga dunken det svårt att sova. Varje dag, när solen skulle skina på morgonen, blev vi föryngrade och energisk av den anmärkningsvärda resan vi var på, men långsamt var vi slut på bensin. Våra fötter var blåsiga och våra kroppar blev ömma. Att äta frystorkade måltider och spårmix tappade sin nyhet och vi längtade efter en mjuk säng och en kokad måltid. När vi kom direkt från en 6 -dagars Gobi Desert -turné hade vi bokstavligen en dusch på 2 veckor!

Den floden är för kallt att bada in!
Så den 8: e och sista dagen gick vi av åsnorna! Vi gick i 44 km, så snart vi nådde Tsuman River vandrade vi längs den utan stopp tills vi nådde Tariat. En utmattande 44 km på en dag över Rocky Hills! Det var intensivt och våra fötter föll praktiskt taget isär i slutet. Vi kom över en kulle (efter att ha gått i 20 km) och vi kunde se Tariat på avstånd. Vi tänkte “Inte för långt nu!”. Men staden var faktiskt fortfarande över 20 km bort och vi fortsatte bara att gå och följa detta mirage som kluster av byggnader i horisonten.

“44 kilometer på en dag … utmattande!”

När vi anlände till Tariat (en stad vid White Lake) tillbringades vi helt. Vi köpte ett gäng mat från butiken och hittade ett (något snusigt) hotell där vi i huvudsak bara veggades ut på sängen. EN SÄNG! Det var inte bekvämt men det kändes bättre än den 2 cm tjocka sovkudden som vi hade kraschat på den senaste veckan. Det var det, den mest fantastiska vandringen vi någonsin gjort var komplett.

Den utmattande sista dagen – 44 km!

Själva vandringen var mycket mer än vi kunde ha föreställt oss. Vi träffade så många vänliga familjer, tittade på halvvilda hästar som stämplade förbi oss, vi navigerade oss genom floder och över kullar, genom besättningar av yak och get och får, fiske och camping hela vägen. Det var helt otroligt. Regnet var obevekligt, och även om det förbannade oss vid den tiden förstörde det verkligen inte de upplevelser som vi hade på vägen.

En man och hans häst

Denna resa var vår och vår ensam. Vi planerade det och utförde det till perfektion och vi var båda riktigt glada över vad vi hade åstadkommit. Detta var ingen “spår” eller “turné”. Det var bara oss från befruktning till slutförande, det optimala äventyret för getterna på vägen och vi är så glada att vi gjorde ansträngningen att göra detta, och nu kan vi dela våra erfarenheter med andra människor som vill vandra i detta fantastiska Land. Mongoliet handlar om den nomadiska livsstilen, och efter denna resa känner vi att vi har levt den.

För mycket mer information om resor till Mongoliet, kolla in vår backpackingguide till Mongoliet.

Alla gillar en video … kolla in den!

Gilla det? Klara det! ?

Friskrivningsklausul: Goats on the Road är en Amazon Associate och även ett anslutet för vissa andra återförsäljare. Detta innebär att vi tjänar provisioner om du klickar på länkar på vår blogg och köper från dessa återförsäljare.