Lärande att fiska i Taupo, Nya Zeeland

Senast uppdaterad: 01/23/2020 | 23 januari 2020

Jag har bara fiskat en gång i mitt liv. Det var under en längre vistelse på ön Ko Lipe i Thailand. Några av oss hade hyrt en båt för att utforska den närliggande nationalparken och öarna. Till lunch gick vår thailändska kapten för att fånga fisk. Jag var en av få som gick med honom, var och en av oss tillät en chans att fånga något.

Fiske i Thailand görs på det gammaldags sättet: en krok fäst vid en linje som kastas i vattnet. väldigt enkelt. Vår lunchbit medan jag höll på linjen. Jag hade tagit en god lunch för alla, men i processen lyckades jag skära fingret. En bittersöt seger.

Trout Fishing i Taupo, Nya Zeeland, jag hade en helt annan upplevelse. I stället för att fiska i en öppen lång båt, fiskade vi med en modern sonarutrustad båt, en sur men rolig kapten och mycket moderna fiskespön. Det var en helt annan värld.

När vi startade ut i sjön efter lunch gick vi på jakt efter öring. Vi var en värdefulla FN: s fiskare – mig från USA, mina kamrater från Tyskland, Sverige, Irland och Australien – som ville döda en eftermiddag samt lite fisk. Vår jakt gick dock inte för bra. I själva verket gick det inte alls. Efter att vår kapten använde lite modern utrustning och vikter för att släppa linjerna 120 fot under ytan, kryssade vi runt och väntade på vår första bit, var och en av oss plockade en linje att använda. Sedan väntade vi längre. och längre. Så småningom, och blev uttråkad och tog tag i några öl, gick vi till toppdäcket och tog in vyn.

Och vilken vy det var. Taupo är min favoritplats i Nya Zeeland. Området är helt fantastiskt. Staden ligger vid den mest betydelsefulla sjön i landet, och härifrån kan du se Mount Ngauruhoe (Mount Doom från Lord of the Rings) och Mount Tongariro (platsen för den största en-dagars vandringen i landet). I närheten har du varma källor och de otroliga Huka Falls, där vattnet är otroligt blått – det är som att titta på ett isberg.

Jag älskade Taupo och älskade ännu mycket mer sittande på sjön och kryssade runt, tog i solen, tittade på de andra båtarna och förundrade sig mot bergen i fjärran.

Vi hade hyrt båten i två timmar, och ju mycket mer tid gick, desto mindre verkade det som om vi skulle fånga någonting. Vår kapten blev mycket mer förvärrad och förbannade hur han hatade att gå tillbaka tom. Han försökte placera oss med några mycket fler öl, och när vi lyssnade på honom rant om den lokala kulturen såg vi det: ett drag på en av linjerna. sedan en annan drag. Vi hade två fiskar.

Och en av dessa fiskar var min. Det var dags att fånga den andra fisken i mitt liv. Förutom att jag inte hade någon aning om vad jag skulle göra. Jag har aldrig använt en rulle tidigare.

“Hur rullar jag in det?” Jag frågade.

“Inga dumma frågor!” Kaptenen skrek. “Du rullar in det genom att vrida hjulet!” sa han och pekade ilsket mot stången.

Så där rullade jag i min öring. Det gjorde inte mycket av en kamp, ​​och ganska snart hade jag det. Min kompis rullade också i hans fisk, och snart hade vi en mäktig fest. Genom att köra tillbaka till hamnen var vår kapten alla leenden och nöjd med att vi hade fångat något, även om de inte var den viktigaste öring där ute. Det var en spännande dag vid sjön, solen sken och luften var skarp. Trots vår kaptenens surhet var han rolig och gjorde ett bra samtal.

Den kvällen tog vi vår fisk till en av restaurangerna vid sjön där de slog och lagade den för oss. Med fisk och rött vin och sjön i bakgrunden var vi nöjda med vår dag.

Obs: För att hitta en fiskare, bara gå till kajen och fråga runt. Du behöver inte ta några dyra turer. De är en rip off. Massor av fiskarna vid bryggan tar dig ut. Du kan utarbeta räntan. Det är enklare och mycket roligare!

Boka din resa till Nya Zeeland: Logistiska förslag och tricks
Boka din flygning
Använd Skyscanner eller Momondo för att hitta en billig flygning. De är mina två favorit sökmotorer eftersom de söker och flygbolag runt om i världen så att du alltid vet att ingen sten lämnas omvänd. Börja med Skyscanner först men för att de har den mest betydande räckvidden!

Boka ditt boende
Du kan boka ditt vandrarhem med Hostelworld eftersom de har den viktigaste inventeringen och de bästa erbjudandena. Om du vill bo någon annanstans än ett vandrarhem, använd Booking.com eftersom de konsekvent returnerar de mest prisvärda priserna för pensionat och lågkostnadshotell. Mina favoritplatser att bo är:

Rainbow Lodge

Om du söker efter mycket fler platser att bo, här är mina favorit vandrarhem i Nya Zeeland!

Glöm inte reseförsäkring
Reseförsäkring kommer att skydda dig mot sjukdom, skada, stöld och avbokningar. Det är omfattande skydd om något går fel. Jag åker aldrig på en resa utan den eftersom jag har varit tvungen att använda den flera gånger tidigare. Mina favoritföretag som erbjuder bästa service och värde är:

Säkerhetsvinge (för alla under 70)

Försäkra min resa (för de över 70)

MedjET (för ytterligare repatrieringstäckning)

Letar du efter de bästa företagen att spara pengar med?
Kolla in min resurssida för de bästa företagen att använda när du reser. Jag listar alla de jag använder för att spara pengar när jag är på väg. De sparar pengar när du reser också.

Vill du ha mycket mer information om Taupo?
Se till att kolla in vår robusta destinationsguide på Taupo för ännu mycket mer planeringstips!